Home Introductie Werkwijze Persoonsgerichte klachten Probleemgerichte klachten Technieken Thematisch zoeken De therapeut Registratie Tarief Contact & Route Verantwoording & Leestips

Geconditioneerd ontspannen (als automatische reactie op een triggerpoint)

Om ontspanningstechnieken op een speelse manier te integreren in je leven kan het helpend zijn iets te kiezen wat als je 't ziet, je eraan herinnert even je lijf te scannen op spanning en dat weg te werken als je 't tegen komt. Dat kan iets zijn uit je dagelijkse omgeving als een fotolijstje, een koffiemok, een vakantiesouvenir of een kamerplant. Ook iets onderweg als moeten stilstaan bij een rood verkeerslicht kan een goede reminder zijn.

Het gaat erom dat je steeds als je zo 'n teken ziet, gemakkelijk gaat zitten en de buikademhalingstechniek toepast, terwijl je je voorstelt dat je bij uitademing alle spanning uit je weg laat vloeien. Dat voelt goed en tegelijkertijd ben je je ervan bewust (of je zegt het tegen jezelf) dat je alles onder controle hebt en dat je je heerlijk ontspannen voelt. Even ervan genieten, je even 'uitschudden' of -(st)rekken en weer verder met je werk (of je autorit bij groen). Je zult merken dat je je elke keer automatisch ontspant als je bv. een rood stoplicht of een ander "herkenningsteken" ziet, en dat al na slechts enkele weken zo geoefend te hebben.

Anders dan de hierboven beschreven manier om door de dag heen te oefenen met je te ontspannen geef ik hieronder nog een manier om een (intenser vorm van) ontspanning te bereiken. Een methode die het beste werkt als je elke dag minstens ťťn keer een korte pauze van slechts vijf minuten neemt om bewust te ontspannen en daar een gewoonte van maakt. Voor een juiste toepassing van deze manier van ontspannen moet je ervoor zorgen dat je niet gestoord wordt.

Ga in een gemakkelijke stoel zitten en haal dan diep adem, die je even vasthoudt. Daarna langzaam uitademen terwijl je iets denkt als: Ik ben ontspannen. Ik voel me vredig en rustig. Laat gedachten die bij je opkomen meteen weer los, laat ze voorbijgaan en concentreer je op het idee dat al je spieren ontspannen zijn en tot rust gekomen, niet alleen die van je armen en benen, maar ook je kaakspieren en alle andere gezichtsspieren. Ga door met diep en regelmatig ademen, terwijl je aandacht geeft aan het ontspannen van je schouders en nekspieren. Elk restje van spanning in je borst, je rug of ergens anders, dat je opmerkt, beantwoord je met je nog dieper in de stoel te laten wegzinken. Scan je lijf op spanning en laat het los. Werk dit programmaatje door in een minuut of vijf. Je voelt je als herboren als je je ogen weer opent en je uitrekt. Je hebt het meest aan zo 'n vorm van '5 minuten pauze' wanneer je 'm neemt op het drukste moment.



PsychoConsult is gevestigd in Oud-Beijerland (Hoeksche Waard) in de Provincie Zuid-Holland dichtbij Rotterdam, Spijkenisse, Rhoon, Hoogvliet, Schiedam en Vlaardingen. Een goede keus als het gaat om gedragsproblemen - cognitieve therapie - opvoedingsproblemen - psycho-energetische therapie - concentratiestoornissen - cliŽntgerichte psychotherapie - onbegrepen klachten - EMDR - persoonlijk potentieel - RET - gesprekstherapie - hooggevoeligheid.