Home Introductie Werkwijze Persoonsgerichte klachten Probleemgerichte klachten Technieken Thematisch zoeken De therapeut Registratie Tarief Contact & Route Verantwoording & Leestips

Leren ontspannen


Als je al weet hoe het voelt om ontspannen te zijn, dan is het niet moeilijk om daar zo "in te stappen". Het kan al voldoende voor je zijn in een makkelijke stoel te gaan zitten, en met je aandacht door je lijf gaand alle spanning los te laten, te voelen "hoe zwaar je lichaam rust" op de onderlaag en te genieten van de zwaarte die je dan kunt voelen. Ook in je armen en handen, je benen en je daarbij voor te stellen dat dat zware gevoel wordt veroorzaakt doordat in de ontspannen spieren de bloedvaten zich gemakkelijk laten vullen door je stromende bloed. Je kan aandacht geven aan je ademhaling zonder daar iets aan te hoeven veranderen en je voorstellen hoe je met elke uitademing alle spanning afvoert en tijdens het inademen pure rust in je opneemt. Gedachten die zich melden kun je even "aantippen" en weer laten gaan; je hoeft je er niet mee bezig te houden voor dit moment, etc. etc.

Zo kan het en het hoeft maar enkele minuten in beslag te nemen. Als je echter geen kans ziet om op deze natuurlijke manier jezelf rustig te maken, kun je doorklikken naar een uitgebreide beschrijving van klassieke ontspanningsoefeningen als zelfhulp. Lukt het niet om jezelf hiermee tot rust te brengen, dan wil ik je graag helpen om dat wel te kunnen.
Makkelijk aan te leren basistechnieken zijn buikademhaling, progressieve spierontspanning, autogene training en visualisatie. Het mooie van de autogene training en van de buikademhalingstechniek is dat je ze overal onopvallend kunt toepassen om op elk moment dat je dat wilt je stress te verminderen.

Als je het deel van de site over burnout hebt gelezen (of ergens anders), dan weet je hoe stress zich manifesteert. Het is belangrijk van jezelf te weten hoe je op stress reageert, zodat je het herkent als het zich voordoet. Als je daar niet goed zicht op hebt kan het helpen een lijstje te maken van wat er met je gebeurt als je geprikkeld bent door stress en daarbij ook aandacht te geven aan het moment waarop het gebeurt. Ik denk daarbij aan trillen, koude handen en/of voeten, zweet onder de oksels, gloeierig gezicht of oren, buikpijn of misselijkheid, droge mond, gejaagdheid, opkomende hoofdpijn etc. Symptomen die te voorkomen zijn door bovengenoemde ontspanningstechnieken toe te passen.

Gebeurt het je toch dat je gestresst raakt, kijk dan naar je herinneringsteken indien mogelijk (als ankering, om automatisch te ontspannen). Pas diepe buikademhaling toe. Dit helpt je eraan herinneren dat je een ontspannen en nuchter mens kunt zijn.
Als je niet dirťct je ademhalingsoefeningen kunt doen, is het raadzaam dan wťl zo snel mogelijk een pauze te nemen om wat buikademhaling of spierontspanningsoefeningen te doen. Dit laat de stress weer uit je lichaam verdwijnen. Het is belangrijk i.v.m. het ziekmakend effect van stress dat je dat niet opzout, teneinde uitputting te voorkomen.
Ontspanningstechnieken zijn heel geschikt om je meer bewust te worden van wat stress met je lijf doet. Met genoeg oefening verschaffen deze technieken je ook een uitstekende manier om je stressreacties onder controle te houden, zodanig dat ze niet je leven gaan beheersen.



PsychoConsult is gevestigd in Oud-Beijerland (Hoeksche Waard) in de Provincie Zuid-Holland dichtbij Rotterdam, Spijkenisse, Rhoon, Hoogvliet, Schiedam en Vlaardingen. Een goede keus als het gaat om gedragsproblemen - cognitieve therapie - opvoedingsproblemen - psycho-energetische therapie - concentratiestoornissen - cliŽntgerichte psychotherapie - onbegrepen klachten - EMDR - persoonlijk potentieel - RET - gesprekstherapie - hooggevoeligheid.