Home Introductie Werkwijze Persoonsgerichte klachten Probleemgerichte klachten Technieken Thematisch zoeken De therapeut Registratie Tarief Contact & Route Verantwoording & Leestips

Visualisatie


Visualisatie in algemene zin wordt gebruikt om je mentaal een zo duidelijk mogelijke voorstelling te maken van wat je graag wilt bereiken of van hoe je wilt dat je je gedraagt in bepaalde omstandigheden. Door je mentaal af te stemmen op wat je wilt geef je je onderbewuste 'instructies' om zo te handelen dat gerealiseerd wordt wat je wilt. Deze techniek kun je ook gebruiken in het kader van ontspanning. Als je weet hoe je spanning en ontspanning aanvoelen, zodat je ze kunt herkennen, ben je toe aan deze visualisatietechniek, waarbij je gebruik maakt van innerlijke beelden, die ontspanning voor je vertegenwoordigen.

Ik noemde al dat je het meeste baat hebt bij deze techniek als je, al of niet na oefenen met buikademhaling of progressieve spierontspanning weet hoe (ont)spanning aanvoelt. In het begin doe je dit vooral om je hoofd leeg te maken van allerlei gedachten, daarna als je rustig bent in je hoofd, kun je gaan genieten van ontspanninggevende beelden die je zelf oproept. Terwijl je een gemakkelijke houding aanneemt in een comfortabele stoel probeer je met gesloten ogen je een voor jou ontspannend, prettig tafereel voor te stellen. Het kan zo simpel of uitgebreid zijn als je zelf maar wilt.



Mogelijk ontspan je je al bij de gedachte aan mooi zomerweer op het strand, met de glinstering van het water en de steeds weer wisselende vloedlijn door het toestromen en weer terugvloeien van het water op het zand en vind je het fijn je dat steeds maar weer voor de geest te halen. Maar misschien hou je meer van een koel stukje gras, waar een beekje langs stroomt of geeft een berglandschap je de ultieme ontspanning. 't Kan ook dichter bij huis, je volkstuin op een mooie voorjaars- of zomerdag, of juist 's winters op je favoriete plekje in je eigen huiskamer.

Waar het om gaat is een beeld te zoeken wat voor jou goed werkt en je daarop te concentreren en dan dit beeld (als een complete weergave) in je gedachten tot leven te laten komen en jezelf daarheen te verplaatsen. De gegeven voorbeelden volgend: zie het voor je, geniet van het uitzicht, ruik de geuren, voel de warmte van de zon, hoor de golfslag, voel de warmte van de haard, geniet van de geur van koffie, als je dat een goed gevoel geeft. Laat zo 'n innerlijk beeld 10 tot 20 minuten op je inwerken. Wanneer je dit hebt gedaan open je je ogen, alsof je wakker wordt na een goede nachtrust en fris aan een nieuwe dag begint. Als je deze techniek goed toe weet te passen, kun je je in heel korte tijd totaal ontspannen en uitgerust voelen.


PsychoConsult is gevestigd in Oud-Beijerland (Hoeksche Waard) in de Provincie Zuid-Holland dichtbij Rotterdam, Spijkenisse, Rhoon, Hoogvliet, Schiedam en Vlaardingen. Een goede keus als het gaat om gedragsproblemen - cognitieve therapie - opvoedingsproblemen - psycho-energetische therapie - concentratiestoornissen - cliŽntgerichte psychotherapie - onbegrepen klachten - EMDR - persoonlijk potentieel - RET - gesprekstherapie - hooggevoeligheid.